Kringloopwinkels

Toen ik in september 2017, na mijn pensioen, op verzoek van de directie begon bij kringloopwinkel KOOK was de boekenverkoop dramatisch teruggelopen door te hoge prijzen. Ik maakte een betere indeling, lagere prijzen, alles 1 euro, 2/3/4 euro bij de wat betere boeken en het werkte, de klanten kwamen weer terug en al in december (sinterklaas, kerst) noteerde we op een zaterdag een omzet van 700 euro. De directie was euforisch. In februari haalde we nog een keer 600 maar we bleven stabiel op 500 euro. Veel hoger dan het ooit was geweest. Van mijn tijd op de markt als jong meisje bij de grootste handelaar en later bij de hervorming van de bibliotheek naar Retail hanteer ik de belangrijkste regel voor succes: massa is kassa. Net als bij de bibliotheek heb ik de eerste tijd bij de Kook klantenprofielen gemaakt (toch net wat anders dan bij de bibliotheek) en stuitte op wat andere doelgroepen zoals verzamelaars, handelaars. Maar ze waren allemaal welkom, want klantenbinding is het allerbelangrijkste in het Retail principe. Een gesprek met de directeur van bol.com, Michel Schaeffer (blog) leverde me destijds waardevolle inzichten op. Schaeffer hanteerde de 3% norm voor bestsellers en de rest was longtail, eindeloos veel niches. Daar had ik jarenlang voor gestreden bij mijn aanschaf voor Noord-Holland: als je te veel bestsellers aanschaft is je collectie binnen een paar jaar uitgehold. En dat werkte ook, wij hadden titels die nergens in Nederland verkrijgbaar waren. Schaeffer verteld ook dat bibliotheken ook al boeken verhandelden via zijn site. Had ik dat geweten! Toen ik de collectie moest inkrimpen van de directie heb ik meteen het grootste antiquariaat gebeld, Kok op de damstraat, en die bood 10% van de antiquarische waarde omdat het bibliotheekboeken waren. Ik had een paar jaar daarvoor al een enorm magazijn van de bibliotheek Alkmaar moeten ontmantelen en heel veel kennis opgedaan door contacten met universiteiten en organisaties. Over het algemeen kon ik 95% van de materialen niet kwijt.

Voor mij zou er een groot verschil moeten zijn tussen commerciële en niet-commerciële kringloopwinkels. Als boeken te duur worden zijn het toch weer de mensen met een grotere beurs die iets kunnen kopen. En veel mensen hebben het financieel zwaar. Ik weet van een paar handelaren dat door hoge prijzen bij bol.com het hard werken is om er nog een boterham uit halen. Het is zelfs zo erg geworden dat ze nu massaal overstappen naar marktplaats, waardoor de prijzen enorm gekelderd zijn de laatste jaren (alleen controle op boekensites helpt niet meer om prijzen te bepalen). De niet commerciële kringlopen zouden er moeten zijn voor de mensen die het zwaar hebben omdat ze alles gratis krijgen. En het is belangrijk dat mensen het gevoel hebben dat ze nog een pareltje kunnen vinden, dat zorgt er voor dat ze weer terug komen. Zoals Michel Schaefer me destijds zei, bij bol willen we natuurlijk dat de klant geld uitgeeft, maar het belangrijkste is natuurlijk wel dat de klant terug komt. En dat is met het beleid met wat ik voor ogen had ook altijd mijn belangrijkste drijfveer geweest.